شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پاسخ استفتاء درباره تحریم شرکت مردم در حزب رستاخیز

نجف
تحریم شرکت مردم در حزب رستاخیز
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۷۶

توضیح تاریخی

  • شاه در 11 اسفند 1353، طی سخنانی، آغاز عصر رستاخیز را اعلام کرد و نوید تشکیل یک حزب واحد و سراسری را داد. به این ترتیب احزاب موجود برچیده شدند و حزب رستاخیز ملت به عنوان تنها حزب قانونی مطرح شد. در ایران، برای نخستین بار بود که نظام تک حزبی استقرار می یافت. شاه تهدید کرد که هر کس نمی‏خواهد به عضویت حزب درآید باید کشور را ترک کند. اما تشکیل این حزب با واکنش تند امام مواجه گردید به طوری که ایشان طی پیامی این حزب را در تاریخ 21اسفند 1353تحریم کردند. رسوایی ادامه حیات این حزب پس از سه سال و نیم به حدی رسید که با روی کار آمدن دولت شریف امامی، این حزب در مهر 1357 منحل شد. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

سوال کنندگان: روحانیون مبارز نجف‌
[بسم الله الرحمن الرحیم. پیشگاه مبارک مرجع عالیقدر عالم تشیع، قائد بزرگ اسلام، حضرت آیت الله العظمی خمینی- مد ظله العالی. با اهدای سلام و تحیات وافره، مستدعی است نظر مبارک خود را در مورد «حزب رستاخیز» که اخیراً از طرف رژیم تاسیس گردیده، بیان و وظیفه عموم ملت را در قبال آن روشن فرمایید. گروهی از روحانیون «1»
بسمه تعالی‌
نظر به مخالفت این حزب با اسلام و مصالح ملت مسلمان ایران، شرکت در آن بر عموم ملت حرام و کمک به ظلم و استیصال مسلمین و مخالفت با آن از روشن ترین موارد نهی از منکر است. و این جانب نظر خود را درباره این حزب به طور تفصیل نوشته‌ام. «2».
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- آقای سید حمید روحانی از امام خمینی خواسته است تا فتوای تحریم حزب رستاخیز را در پاسخ به استفتائی که شده است به صورت توام منتشر سازند و امام در جواب ایشان- که دستخط آن در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی موجود می‏باشد- چنین مرقوم داشته‏اند:« آنچه نوشته‏اید مانع ندارد. دو- سه نسخه رونوشت کنید، یکی برای من بفرستید و ترجمه عربی نیز بشود، و در صورت امکان اینجا طبع شود، لکن نشر در اینجا نشود و اگر اینجا امکان نبود باید فکری کرد». «۲»- نظر مشروح امام در پیام ۲۸ صفر ۱۳۹۵( ۲۱ اسفند ۱۳۵۳) آمده است.


امام خمینی (ره)؛ 01 اسفند 1353
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: