شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

اجازه نامه به آقای حسین فرطوسی، در امور حسبیه و شرعیه‌

قم
اجازه در امور حسبیه و شرعیه
فرطوسی، حسین
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۹۵ تا صفحه ۹۶

بسم الله الرحمن الرحیم‌
الحمد للَّه ربّ العالمین، و السّلام علی خیر خلقه و حبیبه محمدٍ و آله الطاهرین، و اللّعن الدائم علی اعدائهم اعداء الدین من الآن الی یوم الدین.
وَ بعد لا یخفی علی کافَّه إخواننا المومنین المتدینین- شیَّد الله ارکانهم و وفَّقهم لکُلِّ خیرٍ- انَّ جناب العالِم الفاضل التقیّ الشیخ حسین الفرطوسی- دام علاه- من اهل الفضل و الفضیله فی الامور الشرعیّه و المعارف القدسیّه. و قد ضحی‌ برهه من حیاته فی خدمه الدین الحنیف فی النجف الاشرف و مدینه قم حتی بلغ بحمد الله مراتباً من الفضل و هو- ایّده الله تعالی- ممَّن یُنتفع بوجوده حیثما کان، لهذا اجبنا التنویه به و الإشاره إلیه، و علی المومنین إکرامه و احترامه و رعایه جانبه لانه اهلٌ لذلک- بحمد الله تعالی- و هو ثقتنا و مَنْ نعتمد علیه فی بَثِّ الاحکام و تعلیم الحلال و الحرام و النُّصح للمسلمین. و هو وکیلنا فی الامور الّتی یرجع بها إلی الحاکم الشرعی عند الحاجه إلیه. و قد اذنّاکم بدفع الحقوق الشرعیّه إلیه من سهم الإمام- ارواحنا فداه- و غیره من الواجبات، و الواصل إلیه من ذلک کلّه واصلٌ إلینا. و قد اجزناه ان یصرف ما یحتاجه فی امر معاشه من الحقوق و یوصل الباقی إلینا لإقامه الحوزه العلمیّه. و اوصیه- ایَّده الله تعالی- و سایر اخواننا المومنین- ایَّدهم الله تعالی- بما اوصی به السَّلَف الصالح من ملازمه التقوی‌ و التجنُّب عن الهوی‌ و التمسُّک بعروه الاحتیاط فی الدین و الدنیا. و ارجو من جنابه ان لا ینسانی من صالح دعواته. و السلام علیه و علی إخواننا المومنین و رحمه الله و برکاته.
بتاریخ 25 شهر جمادی الثانیه 1382
روح الله الموسوی الخمینی‌
ترجمه: ... و بعد، بر همه برادران مومن و متدین ما- که خداوند ارکان ایشان را استوار ساخته و آنها را بر هر خیری موفق گرداند- پوشیده نیست که جناب عالم فاضل با تقوا شیخ حسین فرطوسی- دام علاه- از اهل فضل و فضیلت در امور شرعیه و معارف قدسیه است. ایشان مدتی از عمرِ خود را در خدمتگزاری به دین حنیف و پاک در نجف اشرف و شهر قم سپری کرده تا اینکه بحمد الله به مراتبی از فضل نائل شده است. و ایشان- ایّده الله تعالی- از کسانی است که هر کجا باشد از وجودِ وی بهره‌مند شوند، از این رو بر ما لازم است که بر وجود ایشان [مومنین را] آگاه ساخته و به وی اشاره نماییم، و بر اهل ایمان نیز بزرگداشت، احترام و رعایتِ وی لازم است، از آن رو که وی اهلیت و شایستگی این معانی را دارد- بحمد الله تعالی. و ایشان مورد وثوق و اطمینان ما بوده و کسی است که ما بر وی در نشر احکام و آموزش حلال و حرام و پند و نصیحت کردن به مسلمانان، اعتماد کرده‌ایم. و ایشان وکیل ما در اموری هستند که می‌بایست در آنها به هنگام نیاز به حاکم شرعی، رجوع به حاکم کرد. و به تحقیق که ما به مومنین، اجازه پرداخت حقوق شرعیه از سهم امام- اروحنا فداه- و غیر سهم امام از حقوق واجبه را به ایشان داده‌ایم. و هر آنچه که از این حقوق به ایشان برسد، به درستی که به ما رسیده است. و به ایشان اجازه دادیم که مصرف کند از این حقوق به مقداری که رفع نیاز وی بشود از آنها در امر معاش و زندگانی ایشان، و باقی حقوق را برای برپایی حوزه علمیه به ما برساند. و سفارش می‌کنم او را- ایَّده الله تعالی- و دیگر برادران ایمانی را- ایَّدهم الله تعالی- به آنچه که گذشتگان درست کارِ ما به آن سفارش کرده‌اند از ملازمت و همراهی تقوا و دوری و پرهیز از هوی‌ و دست یازیدن به ریسمان احتیاط در دین و دنیا. و امید دارم از ایشان که مرا از دعاهای پسندیده خود فراموش نکند. و درود و رحمت و برکات خداوند بر وی و بر برادران ایمانی ما.
/- به تاریخ بیست و پنجم، ماه جمادی الثانیه 1382
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 12 آذر 1341
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: