شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

تلگراف[به آقای آخوند]

قم
تکذیب خبر موافقت روحانیون با اعمال خلاف شرع رژیم شاه «1»
آخوند
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۵۱۲

توضیح تاریخی

  • بعد از گذشت ماه‌ها از دستگیری در 15 خرداد 1342 و با تغییر دولت اسدالله عَلَم، دولت حسنعلی منصور تصمیم به آزادی امام گرفت. حکومت از دوران سکوت امام در زندان برداشت‌های صلح‌جویانه داشت. پس از آزادی، 18 فروردین، روزنامه اطلاعات در سرمقاله‌ای نوشت: "... چه جای خوش‌وقتی است که جامعه روحانیت نیز اکنون با همه مردم همگام اجرای برنامه‌های انقلاب شاه و مردم شده است." امام نامه‌های زیادی به علما نوشتند و این نوشته را تکذیب کردند. روزنامه اطلاعات در پاسخ پیگیری‌های امام جهت تکذیب، گفته بود که این مقاله را مقامات دولتی داده‌اند. دولت نماینده‌ای فرستاد تا از امام عذرخواهی کند اما تقاضا کردند پیگیر تکذیبیه نباشند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 94.
  • این در حالی است که امام خمینی به مامورانی که برای آزادی ایشان آمده بودند، گفتند: "اگر بنا است شماها به کارهای سابق ادامه دهید و با مردم رفتار سابق را داشته باشید بودن من در اینجا اصلح است." و سرهنگ مولوی جواب داد: "به درجه‌ام قسم که دیگر آن حرفها نیست‌." صحیفه امام، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، جلد 3، صفحه 214.

همدان- 50196- 23/ 1/ 43
حضرت آیت‌الله آقای آخوند- دامت برکاته- همدان‌
پس از اهدای تهنیت مقرر فرمایند مندرجات سرمقاله اطلاعات سه‌شنبه 18 فروردین منتشر در تهران را جداً تکذیب نمایند. مستدعی [است‌] مراتب تشکر حقیر را از علمای اسلام و فضلای مدارس و خطبای محترم و عموم بازرگانان و اصناف محترم امر به ابلاغ فرمایند.
خمینی‌

«۱»- سرمقاله روزنامه اطلاعات، مورخ ۱۸/ ۱/ ۱۳۴۳.


امام خمینی (ره)؛ 23 فروردین 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: