مطلب مرتبط

هنر مردان خداهنر مردان خداهنر مردان خداهنر مردان خدا
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران و لبنان به مناسبت شهادت آقای چمران‌

تهران، جماران
شهادت آقای مصطفی چمران (نماینده امام در شورای عالی دفاع)
پیام [به ملت ایران و لبنان به مناسبت شهادت آقای چمران‌]
ملت ایران و لبنان- خانواده شهید چمران
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۷۸ تا صفحه ۴۷۹

توضیح تاریخی

  • چمران دوست نزدیک علی شریعتی و مهدی بازرگان بود و مدت زیادی در آمریکا بود. از این‌رو برخی از انقلابیون نگاه خوبی به چمران نداشتند. تا اندکی پیش از شهادتش هم در پشت در اتاقش در خوزستان برگه‌ای می‌چسباندند که رویش نوشته بود: "دکتر آمریکایی به خانه‌ات برگرد." با این‌که دلش از فرماندهی بنی‌صدر خون بود اما برخی او را به دلایلی طرف‌دار بنی‌صدر می‌دانستند. در بهار سال 1360 و در بحبوحه درگیری‌های سیاسی امام برای چمران پیام فرستاده بودند که از جبهه‌ها به پیش امام برود، امام دلشان برای چمران تنگ شده بود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 320.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‌
شهادت انسان‌ساز سردار پر افتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن به ملا اعلی‌، دکتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولی عصر- ارواحنا فداه- تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.
تسلیت از آن رو که ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه‌های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران حماسه می‌آفرید و سرلوحه مرام او اسلام عزیز و پیروزی حق بر باطل بود. او جنگجویی پرهیزکار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت. و تبریک از آن رو که اسلام بزرگ چنین فرزندانی تقدیم ملتها و توده‌های مستضعف می‌کند و سردارانی همچون او در دامن تربیت خود پرورش می‌دهد. مگر چنین نیست که زندگی عقیده و جهاد در راه آن است.
چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیر وابسته به دستجات و گروههای سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم کرد. «1» او در حیات با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.
هنر آن است که بی‌هیاهوهای سیاسی و خودنماییهای شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی‌، و این هنر مردان خداست.
او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر. و اما، ما می‌توانیم چنین هنری داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند. من این ضایعه را به ملت شریف ایران و لبنان، بلکه به ملتهای مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق و به خاندان این مجاهد عزیز تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی رحمت برای او و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- ایشان در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در جبهه سوسنگرد- دهلاویه، در نبرد با قوای متجاوز بعثی به شهادت رسید.


امام خمینی (ره)؛ 01 تیر 1360

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: