مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع خانواده شهدا و جانبازان خوزستان (رشادتهاى مردم مناطق جنگى)خوزستان دین خودش را به اسلام ادا کردما از خدا هستیم و به سوی خدا برمی‌گردیمدر راه خدا رفتن شهادت استشما شرافت این ملت را بیمه کردیدلِکَیلَا تاسَوْا عَلی‌ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتیکُمْشهدا زنده هستند و در پیش خدای تبارک و تعالی: عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُونَتبریک و تسلیت به بازماندگان شهدارحمت و عزت و شرف بر شما و بر شهدای شماسخنرانی در جمع خانواده شهدا و جانبازان خوزستان (رشادتهای مردم مناطق جنگی)استوری | شهادت، بازگشت انتخابیما مال خدا هستیمرسیدن به خدارسیدن به خداکجایید ای شهیدان خداییکجایید ای شهیدان خدایی
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع خانواده شهدا و جانبازان خوزستان (رشادتهای مردم مناطق جنگی)

تهران، حسینیه جماران
تجلیل از رشادتها و فداکاریهای مردم خوزستان و مناطق جنگی
خانواده‌های شهدا و معلولان جنگ تحمیلی خوزستان‌
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۵۶ تا صفحه ۲۵۹

بسم الله الرحمن الرحیم‌
إنَّا لِلَّهِ وَ إنَّا الَیْهِ راجِعُونَ‌

تجلیل از فداکاریهای اهالی خوزستان و مناطق جنگی‌

خوزستان دین خودش را به اسلام ادا کرد. خوزستان برای اسلام و برای ارزشهای انسانی و برای شرافت خود و کشور خود کوشش کرد و کوشش می‌کند و مردانه ایستاده است و شهدای بزرگوار خود را نزد خدای تبارک و تعالی فرستاد. خوزستان در این عرصه تهاجم باطل به حق و دفاع حق و در برابر باطل پیشقدم است و اسوه است از برای سایر اهالی کشور. غرب و جنوب اسوه هستند از برای سایر کشور. اینها که در مَناظر ما هستند، این شهدا، که تصویر مبارکشان در پیش ماست، اینها به سوی خدا شتافتند و لبیک گفتند به دعوت اسلام و سعادت را برای خودشان تحصیل کردند و شرافت و عزت را برای غرب و جنوب، بلکه برای همه ایران، بلکه برای بشریت. آنچه که مایه تسلی ماها هست در این مصیبتها که همه ما با هم شرکت داریم، این است که ما از خدا هستیم و به سوی خدا برمی‌گردیم.
ما از خود چیزی نداریم. هر چه داریم اماناتی است که خدا به ما عنایت فرموده است.
إنَّا لِلَّه: ما همه مال خدا هستیم؛ ملک خدا هستیم و عاقبت به سوی او برمی‌گردیم.
سعادت را آنها تحصیل کردند که با اختیار خودشان و با جهاد خودشان و با رزمندگی خودشان در مقابل کفر ایستادند و جان خودشان را تسلیم خدا کردند و برگشتند به خدای تبارک و تعالی با سعادت و آبرو. ما همه خواهیم مرد؛ لکن آنها سعادت را برای‌ خودشان و شرافت را برای وطنشان تحصیل کردند که در مقابل لشکرهای کفر برای دفاع از اسلام و برای دفاع از کشور اسلامی ایستادند و فداکاری کردند و به سوی خدا شتافتند. انسان که باید این راه را برود و مردنی است، چه بهتر که این سعادت را تحصیل کند و امانت را به صاحب امانت بسپرد؛ موت اختیاری؛ شهادت؛ رسیدن به خدا در لباس شهید و با ایده شهدا. در بستر مردن، مردن است و چیز نیست، لکن در راه خدا رفتن شهادت است و سرفرازی و تحصیل شرافت برای انسان و برای انسانها.
شما اهالی غرب و جنوب خوزستان و سایر مرزهای کشور در مقابل ستمکاران و مهاجمان به اسلام ایستادگی کردید و همچون شهدای صدر اسلام شهید تقدیم کردید. از شما شهدای بسیار برای ملت باقی ماند. [شما] شرافت این ملت را بیمه کردید و خدای تبارک و تعالی از شما راضی باشد. اسلام برای شما سرفرازی قائل است و ملت پشتیبان شما و سایر رزمندگان است و شهادتهایی که حاصل شده و شهدایی که شما تقدیم کردید به اسلام شهدای همه ملت است. مصیبتها برای همه ملت است و سرافرازی برای همه ملت. خوش به سعادت این جوانهای عزیز برومند که عکسهای بعضی از آنها در این مجلس حاضر است و موجب تاثر و سرفرازی است.

شهدا پیشتازان قافله سعادت‌

من به شما اهالی خوزستان و سایر مرزنشینانی که مورد تهاجم واقع شدید تبریک عرض می‌کنم و تذکر می‌دهم به شما دو جمله از کتاب خدا را: لِکَیلَا تاسَوْا عَلی‌ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتیکُمْ. «1» این تعلیم خدای تبارک و تعالی است به انسانها از اول تا آخر که در پیشامدها چنانچه پیشامدی بود که برای شما ضرری داشت، به حسب ظاهر و چشمهای ظاهر بین، شما محزون نباشید، که اینها ضرر نیست. نه تاسف بخورید و نه محزون باشید. برای آن چیزی که از دستتان رفته است؛ برای اینکه بظاهر از دست رفته است و در واقع‌ آنها باقی هستند و برای شما شرافت تحصیل کرده‌اند و نه فرحناک باشید برای چیزهایی که به دست می‌آید از دنیا؛ برای آنکه آنچه از دنیاست فانی است و آنچه برای خدا تقدیم می‌شود باقی و ابدی است. و این شهدا زنده هستند و در پیش خدای تبارک و تعالی: عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُونَ «2»، آنها الآن در درگاه خدای تبارک و تعالی روزیهای معنوی و روزیهای همیشگی را به آن نایل شدند و آنچه که از خدا بود تقدیم کردند و آنچه که داشتند و آن جان خودشان بود، تسلیم کردند و خدای تبارک و تعالی آنها را پذیرفته است و می‌پذیرد و ماها عقب ماندیم. ما باید تاسف بخوریم که نتوانستیم این راه را برویم. آنها پیشقدم بودند و رفتند و به سعادت خود رسیدند و ما عقب ماندیم و نتوانستیم در این قافله سیر کنیم و در این راه راهرو باشیم. ما از خدا هستیم همه، همه عالم از خداست، جلوه خداست و همه عالم به سوی او برخواهد گشت. پس چه بهتر که برگشتن اختیاری باشد و انتخابی و انسان انتخاب کند شهادت را در راه خدا و انسان اختیار کند موت را برای خدا و شهادت را برای اسلام. خداوند تمام شهدای راه اسلام را و تمام کسانی که در راه اسلام معلول شدند، در راه اسلام خانمان خودشان را از دست دادند، در راه اسلام به آوارگی رسیده‌اند، خداوند تمام آنها را به سعادتهای ابدی برساند.
این مصیبتها بر همه ما وارد است و آن شرافتی که این جوانها تحصیل کردند برای انسانیت است، شرافت انسانی است. ارزش انسانی را اینها به ثبوت رساندند؛ خدایشان رحمت کند و خدایشان بپذیرد.
و من به تمام بازماندگان این شهدا، به همه آنها، هم تسلیت عرض می‌کنم و هم تبریک. مبارک باد بر اهالی خوزستان و بر اهالی جنوب و غرب این خدمتگزاری و این جان‌نثاری و این پایداری. کسانی که در آنجا رفت و آمد دارند و برای این طرفیها صحبت می‌کنند از روحیه عظیم بزرگ شما اهالی خوزستان و اهالی جنوب و غرب صحبتهای زیاد می‌کنند و شما را به این روحیه بزرگ ستایش می‌کنند. و من امیدوارم که‌ ملت ایران با این روحیه بزرگی که دارد به تمام قدرتهای فاسد غلبه کند و من امید آن دارم که بزودی کشور ما از لوث این جنایتکاران پاک شود و دوستان ما در هر جا هستند به محل خودشان برگردند. و تنفر و عیب بر دشمنان اسلام و دشمنان شما و رحمت و عزت و شرف بر شما برادران و خواهران و رحمت بر شهدای شما.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌

«۱»- سوره حدید، آیه ۲۳:« تا بر آنچه از دستتان می‏رود اندوهگین نباشید، و بدانچه به دستتان می‏آید شادمانی نکنید.»«۲»- سوره آل عمران، آیه ۱۶۹:« وَ لا تَحْسَبَنَّ الذَّینَ قُتِلُوا فی سَبیل اللَّهِ اَمْواتاً بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقونَ» کسانی را که در راه خدا کشته شده‏اند مُرده مپندار، بلکه زنده‏اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‏شوند.


امام خمینی (ره)؛ 13 فروردین 1360

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 8/71 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: