مجلس باید سیاست "نه شرقی نه غربی" را اجرا کند

پیام به نمایندگان مجلس به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس (تعیین اولویتها)
۷ خرداد ۱۳۶۳/ ۲۶ شعبان ۱۴۰۴
مجلس شورای اسلامی,
مجلس باید سیاست "نه شرقی نه غربی" را اجرا کند

اینک تذکراتی برادرانه و مخلصانه به حضرات نمایندگان محترم- حفظهم اللَّه تعالی و ایّدهم- عرضه می‌دارم باشد که نافع شود. وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ المومنینَ. «1»...
چنانچه این انقلاب اسلامی یک انقلاب عادی نیست و متکی به هیچ یک از دو قطب شرق و غرب نمی‌باشد، از این جهت، ویژگی‌های خاص خود را داشته و دارد. و با پیمودن صراط مستقیمِ «لا شرقیه و لا غربیه» در مقابل هر دو قطب ایستاده است و از هیچ یک از قدرت‌های افسانه‌ای نهراسیده است که همین موجب پیروزی‌های معجزه معجزه‌آسایش گردید؛ گر چه موجب توطئه‌ها و آتش‌افروزی‌های فراوان علیه خودش هم شد لکن در هیچ مرحله‌ای عقب‌گرد نکرد.
مجلس جوشیده از این ملت انقلابی نیز یک مجلس عادی نیست؛ که یک پدیده خاصِ به خود با ویژگی‌های خاص است. امروز به جرات می‌توان ادعا کرد که در زیر این آسمان کبود تنها مجلسی است که متکی به آرای توده میلیونی مردم است که با رای مستقل و مستقیم مردم به دور از اعمال نفوذ خان‌ها و سرمایه دارها و مالک‌ها و سلطه‌ها و بست و بندهای به اصطلاح سیاسی و فعالیت‌های انحرافی، به وجود آمده، و از قلدری‌های رژیم شاهنشاهی و وابستگان به آن خالص بوده است. قهراً مسئولیت‌هایی که چنین مجلسی دارد بسیار بزرگ است: مسئولیت مقابله با سیاست بازی‌های غرب و جناح سرمایه داری آن، و دیکتاتوری شرق و قطب کمونیستی آن. این مجلسی است که باید سیاست «نه شرقی و نه غربی» را در جهان دو قطبی اجرا کند؛ و احکام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اسلام را که به طاق فراموشی سپرده شده بود و قرن‌ها منزوی بود به صحنه آورد و چنین مجلسی است که قدرت روحی ما فوق عادی و قدرت تشخیص مسائل پیچیده جهان و قدرت تصمیم‌گیریهای قاطع بی‌گرایش به دو قطب الحادی و سرمایه داری را لازم دارد. قدرتی که اگر همه جهان در مقابل آن به سوی باطل روند، بی‌وحشت به سوی حق رود. قدرتی که جوّسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها را به هیچ شمارد.
چنین مجلسی در کمیسیون‌های مختلفش کارشناسان و متخصصان متعهد و زبردست لازم دارد. هر چند برای مشورت در هر رشته خصوصاً در سیاست خارجی و نیز سیاست اقتصادی که امروز از اهمّ امور است از اشخاص کاردان دعوت کنند و چون مقصد همه ان شاء اللَّه پیشرفت احکام اسلام و خدمت به بندگان خدای متعال است، باید از اینکه از خارج مجلس استمداد می‌کنند خوشوقت باشند.